Od niedawna coraz bardziej interesuję się tworzeniem stron internetowych. Zawsze miałem problem z ich projektowaniem, ale wpadłem ostatnio na świetne kursy na eduweb.pl pozwalające mi na zmierzenie się z tym problemem. Otworzyły mi one oczy na to, że za pomocą odpowiednich narzędzi można budować piękne interfejsy przyciągające uwagę i zainteresowanie. W tym wpisie postaram się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto mieć stronę internetową i dobrej jakości hosting.

media marketing

Marketing

Marketing jest nieodłączną częścią prowadzenia biznesu. Prawie każdy przedsiębiorca i każda firma funkcjonująca we współczesnych realiach rynkowych jest zmuszona do działań marketingowych. Jest to najczęściej jedyna droga do rozwoju i pozyskiwania nowych klientów.

Inną, równie ważną częścią strategii marketingowej jest dbanie o klientów już istniejących. Niebagatelne jest odpowiadanie na stale rosnące ich potrzeby. Z pomocą przychodzą różne programy lojalnościowe, czy też grywalizacja utrzymująca zaangażowanie konsumenta wokół marki.

Istotne jest również przekonywanie klientów do powrotu i ponownego skorzystania z usług firmy. Taką strategię mogą przyjąć na przykład restauracje i salony fryzjerskie, który usług potrzeba klientom raz na jakiś czas.  Z kolei firmy produkujące meble albo urządzające mieszkania liczą na polecanie ich usług i produktów rodzinie i znajomym, by pocztą pantoflową ich sława rozniosła się ku nowym klientom.

Od lat obserwuję, jak radzą sobie w tym zakresie różne firmy. Wchodzą zarówno w rolę klienta jak i marketingowca i widzę niektóre schematy zyskujące coraz bardziej na znaczeniu. Mam na myśli przede wszystkim świat online gdzie ecommerce z roku na rok przejmuje coraz większą część rynku. Widzę jak duże znaczenie ma strona wizualna stron internetowych oraz dobrze zamodelowane procesy i automatyzacja.

Obserwuję też nową ekonomię zbudowaną wokół kryptowalut. Ogromne wrażenie robi na mnie sposób w jaki projekty oparte na technologii blockchain pozyskują użytkowników i zyskują ich zaangażowanie. Wspólne decydowanie o projekcie, udział w zyskach i wspólne cele to tylko kilka aspektów łączących inwestorów i wczesnych użytkowników nowych technologii. Przykładem takiego projektu jest ten, o którym pisałem tutaj.

Strona internetowa

Niezależnie od strategii marketingowej i obszaru w jakim działa dany biznes, podstawowym elementem działania będzie obecność w sieci. Strona internetowa jest tuta niezbędna. Nawet jeśli mówimy o samozatrudnieniu to warto mieć w perspektywie budowanie swojej marki osobistej. Tworzenie już na wczesnym etapie strony typu portfolio lub bloga może być trampoliną do większej liczby ciekawych projektów i wyższych zarobków.

Marketing internetowy stanowi bazę wielu firm. Współcześnie to w Internecie toczy się znaczna część życia wielu ludzi. Przez portale społecznościowe komunikujemy się ze znajomymi, a w sklepach internetowych robimy zakupy. Ba, nawet jeśli same zakupy robimy stacjonarnie, to często sprawdzamy dostępność produktów czy godziny otwarcia sklepów właśnie za pośrednictwem sieci.

Jako świadomi konsumenci warto abyśmy mieli to na uwadze przy budowaniu biznesu. Pieniądze zainwestowane w rozwój firmowej strony internetowej nigdy nie są stracone. Mogą się szybko zwrócić w postaci nowych klientów. Obecnie przygotowanie strony internetowej nie wymaga dużych nakładów finansowych ani umiejętności. Jest coraz więcej narzędzi, które bez znajomości technicznych umożliwiają przygotowanie firmowego miejsca w sieci. Z pomocą przychodzą aplikacje internetowe typu webbuilder lub platformy CMS (Content Management System) typu WordPress.

Sama strona internetowa to jeszcze nie wszystko. Warto też zbierać podstawowe dane analityczne za pomocą podstawowych narzędzi takich jak Google Analytics. Następnie można wprowadzać zmiany na stronie i dzięki zgromadzonym danym sprawdzać, czy modyfikacje poprawiły statystyki. To istotny element strategii marketingowej. Ciągłe eksperymentowanie i wprowadzanie w życie wskazówek jakie można znaleźć w Internecie może przynieść oczekiwane efekty w postaci większej liczby klientów. Można też zdać się na doświadczenie innych, ale wymaga to już za zwyczaj odpowiedniego budżetu. Metoda prób i błędów jednak szczególnie na początku w zupełności powinna wystarczyć.

Serwer

Business vector created by macrovector – www.freepik.com

Jednym z kluczowych elementów, bez których strona internetowa nie mogłaby istnieć jest serwer. Jest to sprzęt przechowujący dane naszej strony – wszystkie pliki opisujące jej zawartość i wygląd. Gdy w przeglądarce wprowadzamy adres strony internetowej nasz komputer wysyła żądanie do odpowiedniego serwera z prośbą o przesłanie danych. Trwa to ułamki sekund i zazwyczaj przebiega bezproblemowo.

Przy słabym połączeniu z siecią lub dużym obciążeniu danej strony może to jednak zająć chwilę. Właściciel serwera musi zatem zadbać o dobre połączenie z siecią, o odpowiednią konfigurację serwera i jego bezawaryjne działanie (dostępność). Na szczęście obecnie istnieje na rynku wiele firm świadczących usługi hostingowe. Można wykupić takie świadczenie i teoretycznie nie martwić się tym tematem. Dla większości stron internetowym taka usługa wystarczy. W przypadku stron ecommerce (sklepów) lub aplikacji internetowych o dużym natężeniu należy rozważyć dedykowany serwer. Należy bowiem pamiętać, że za zwyczaj usługa hostingowa polega na tym, że jeden serwer obsługuje kilka do kilkudziesięciu stron internetowych.

Dobrej jakości hosting

Hosting stron to nic innego jak usługa udostępnienia serwera. Firmy oferujące hosting dbają o stronę techniczną serwerów. Przede wszystkim o to by były one zawsze aktywne i podłączone do sieci, a także odpowiednio zabezpieczone przed wirusami i innym złośliwym oprogramowaniem. Dobry dostawca usług hostingowych dba również o regularne przygotowywanie kopii zapasowych na wypadek awarii.

Ważne jest, by firmowa strona internetowa miała dobrej jakości hosting. Aby klienci mogli ją odwiedzać bez żadnych problemów. Szybki czas wczytywania ma duże znaczenie na tzw. “bounce rate”, czyli współczynnik odrzuceń. Informuje on jaka część odwiedzających daną stronę internetową opuściło ją bez przejścia do innej podstrony. Jest to jeden z czynników branych pod uwagę przez Google przy ustalaniu kolejności wyświetlania stron w wyszukiwarce internetowej. Według badań przeprowadzonych przez internetowego giganta czas ładowania strony i jej dostępność może zwiększać współczynnik odrzuceń aż o 123%. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że udało mi się udowodnić, że warto mieć stronę internetową i dobrej jakości hosting. Myślę, że wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale surfując po Internecie widzę, że jest jeszcze wiele do poprawy. Jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem nowej strony lub aktualizacją starej zostaw kontakt do siebie w komentarzu albo napisz do mnie korzystając z formularza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.